Een Goede Start

De meeste schilderijen, of het nu een aquarel is of werk in een andere techniek, zijn al mislukt voordat er nog een streek met het penseel is gezet. Hoe komt dat? De beginnende, maar vaak ook de meer gevorderde schilder heeft de neiging de werkelijkheid te willen imiteren. Maar dit is volgens mij niet het doel van schilderen. Een schilderij stelt andere eisen: een transformatie door selectie en reductie. Vraag je af: “wat laat ik weg, wat voeg ik toe en wat wijzig ik in het belang van een goed schilderij”. Het resultaat is dan altijd “mooier” dan de werkelijkheid en vertoont een decoratieve en monumentale kwaliteit. In de regel komt deze versimpeling van de realiteit neer op GROTERE VORMEN EN BEPERKING IN TOON EN KLEUR. Dus eerste les: beperk je tot de hoofdvormen en laat meer details weg. Hanteer niet te veel nuances in toonwaarden, een lichte- een midden- en donkere toon is genoeg. Beperk je tot een harmonieus kleurpalet van drie, hooguit vijf kleuren. Je ziet hieruit al dat je de werkelijkheid een beetje naar je hand moet zetten voor een beter resultaat. Hiertoe maak ik altijd voorschetsen op klein formaat met een zacht potlood, vaak een timmermanspotlood om pietluttig gedetailleerd werken te voorkomen. Het is mijn ervaring dat het schilderen aan de hand van zo’n voorschets een beter resultaat oplevert dan het direct schilderen naar de werkelijkheid wat me veel te veel visuele informatie geeft. Je zult al begrepen hebben dat een suggestieve weergave mijn voorkeur heeft boven een gedetailleerde. Trouwens, hoe minder penseelstreken je zet, hoe minder fouten je kan maken. Dus kortom, eliminatie van alle niet noodzakelijke elementen resulteert in een “economische schoonheid” waarbij het onderwerp mooier wordt dan de zgn. “werkelijkheid”. Kees

Geef een reactie